القائمة الرئيسية

الصفحات

أخر الاخبار

إيمان العاصي تفجر قضايا اجتماعية مسكوت عنها في مسلسل 'برغم القانون

 

إيمان العاصي تفجر قضايا اجتماعية مسكوت عنها في مسلسل 'برغم القانون


إيمان العاصي وضحت إنها مش متأكدة إذا كانت فيه قضية حقيقية زي قضية "ليلى" في مسلسل **"برغم القانون"** اللي بتقوم ببطولته وبيتعرض حاليًا. في تصريح ليها، قالت إنها قبل ما تشتغل في المسلسل، مكنتش متخيلة إن الحكاية دي ممكن تكون واقعية، لكن لما قرت شوية عن الموضوع اكتشفت إن فيه قصص كتير أصعب بكتير من حكاية "ليلى". وده اللي بيوضح دور الدراما في توعية المجتمع وتسليط الضوء على القضايا دي. 


أشارت كمان إن لازم يكون فيه قوانين خاصة لحماية حقوق الأطفال في الحالات اللي زي دي. يعني، الأم اللي متقدرش تسجل ابنها لمجرد إن الأب مش موجود أو إنها مطلقة، ده شيء مش منطقي ولازم يتغير. وأضافت إن الموضوع مش متعلق بحق الأم بس، لكن كمان بحق الأطفال إن يكون ليهم شهادة ميلاد وحقوق قانونية.


إيمان كملت كلامها عن إن أحداث المسلسل بتكشف إن "ليلى" كانت متجوزة من شخص نصاب ومزور، وإن الستات اللي بيتعرضوا للمواقف دي لازم يكون ليهم حماية قانونية، مش عشان حقهم الشخصي بس، لكن عشان حق أولادهم. لأن القانون، حسب ما قالت، مبيحميش المغفلين، لكن الأطفال مالهمش ذنب في كل ده.


المسلسل بيدور في إطار اجتماعي حول **ليلى المحامية** اللي بتعيش في بورسعيد وبتكتشف في يوم إن جوزها اختفى فجأة بعد زواج دام 10 سنين، وكان عندهم طفلين "ليلى وهاشم". وبعد كده بتبدأ تكتشف الأسرار اللي ورا هروب جوزها وتركه لها ولأولاده.


بيشارك في بطولة المسلسل جنب إيمان العاصي عدد كبير من النجوم زي **هاني عادل** و**محمد القس** و**وليد فواز** وغيرهم، والعمل من تأليف **نجلاء الحديني** وإخراج **شادي عبد السلام**، وإنتاج شركة **فنون مصر**.


المصدر / اليوم السابع

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات