القائمة الرئيسية

الصفحات

أخر الاخبار

الخلاصة عودة مركبة ستارلاينر إلى الأرض بدون طاقم بعد اكتشاف مشاكل تقنية

 


"إزيكم يا جماعة، معانا خبر جديد وخطير من عالم الفضاء، عن مركبة فضائية اسمها "ستارلاينر" اللي رجعت للأرض من الفضاء بس من غير طاقمها. إيه اللي حصل؟ تعالوا نعرف الحكاية كاملة ونتكلم عن المشاكل اللي خلت ناسا وبوينج يقرروا يرجعوها لوحدها."



"مركبة "ستارلاينر" من بوينج كانت شغالة في مهمة تجريبية عشان تنقل رواد الفضاء لمحطة الفضاء الدولية (ISS)، لكنها واجهت مشاكل تقنية كبيرة. في الرحلة اللي كانت في يونيو 2024، حصل مشاكل في المحركات بتاعتها وتسرب في نظام الهيليوم، وده خلى ناسا تتراجع عن فكرة إنها ترجع الطاقم اللي كان على المحطة بمركبة "ستارلاينر". 


القرار ده اتخذ عشان سلامة رواد الفضاء، واللي كان من المقرر إنهم يرجعوا بمركبة "دراجون" بتاعة سبيس إكس بدل "ستارلاينر". بعد ما المركبة انفصلت عن المحطة الدولية في 6 سبتمبر 2024، عملت سلسلة من المناورات في الفضاء واستخدمت المحركات اللي اشتغلت بكفاءة أغلب الوقت. ومع إنها واجهت مشاكل زي ارتفاع درجة حرارة بعض المحركات خلال الرجوع للأرض، إلا إن ناسا أكدت إن الهبوط كان ناجح جدًا."


ورغم النجاح الجزئي في الهبوط، ناسا وبوينج هيشتغلوا على تصليح المشاكل دي قبل ما يقرروا لو المركبة هتكمل في مهام مستقبلية للرحلات البشرية. 



"في النهاية، قصة "ستارلاينر" بتأكد لنا قد إيه الرحلات الفضائية معقدة، وحتى التجارب اللي بتنجح بنسبة كبيرة بيبقى وراها مشاكل محتاجة تصليح وتطوير. خلونا متابعين لأي جديد عن المركبة دي ومستقبلها في الفضاء، وهل يا ترى هتكون جزء من رحلاتنا المستقبلية؟ سلام!"

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات